Apdovanoti konkurso „Mūsų eksperimentas“ laimėtojai. Patarimai kitų metų konkursui.

Birželio 20 d. Saugomų teritorijų Nacionaliniam lankytojų centre apdovanoti geriausių konkurso „Mūsų eksperimentas“ darbų autoriai. Konkurso tikslas – skatinti gamtos mokslus mokytis kūrybiškai ir gerinti mokinių pasiekimus, atliekant tiriamuosius darbus kasdieninėje pamokoje.

„Siekiame kuo daugiau mokinių sudominti gamtos mokslais, sklaidyti tokių mokslų „sunkumo“ stereotipus, atskleisti fizikos, chemijos, biologijos patrauklumą ir naudą visai visuomenei. Ne vienas mokinys, išbandęs savo jėgas mokyklų laboratorijose, pasirinko ar pasirinks gamtos mokslus ateities karjerai“, – sakė renginyje dalyvavusi Švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė.

5–11 klasių mokiniai ar jų komandos turėjo atlikti kūrybiškumo ir mokslinio mąstymo reikalaujančius gamtos mokslų tyrimus – formuluoti hipotezes, kelti tikslą ir uždavinius, o atliekamų tyrimų eigą ir rezultatą pristatyti pačių kurtu trumpu filmuku. Šiemet gamtos mokslų konkurse dalyvavo net 255 mokiniai – iš viso pristatyti 89 tiriamieji darbai: integruoti fizikos, chemijos, biologijos eksperimentai. Mokiniai tyrė skirtingas bakterijas, šviesos spektrinės sudėties, rentgeno spindulių, magnetinio lauko ir kitų faktorių įtaką įvairių augalų daigumui ir augimui, ieškojo būdų, kaip pasitelkus fungicidines augalų savybes kuo ilgiau šviežius išlaikyti ekologiškai augintus obuolius, tyrinėjo saulės dėmių aidus pajūryje, atliko aplinkos užterštumo tyrimus, bandė patys pasigaminti garsiakalbį ir net 3D spausdintuvą.

Mokinių darbus vertino iš Vilniaus universiteto mokslininkų ir mokytojų asociacijų atstovų sudaryta komisija. Atsižvelgusi į pateiktų darbų moksliškumą, kūrybiškumą, pateikimo ir pristatymo kokybę, komisija nusprendė skirti po šešias pirmas, antras ir trečias vietas.

Pirmoji vieta atiteko Joniškio r. Žagarės gimnazijos mokinėms Emai Veikalaitei ir Kamilei Valytei, atlikusioms kiaušinio lukšto stiprumo tyrimą (mokytoja Asta Radžvilienė). Savo darbą gimnazistės pristatė ir baigiamojo renginio metu.  Jos tyrė, ar skiriasi naminių vištų ir paukštynuose auginamų vištų kiaušinių lukšto stiprumas, taip pat aiškinosi, kaip „Coca Cola“ ir saldūs energetiniai gėrimai veikia lukštą ir ar galima jį apsaugoti naudojant dantų pastą. Atliktą tyrimą apie korozijos proceso panaudojimą aplinkos užterštumui pristatė dar vienas pirmosios vietos laureatas – Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos mokinys Gustas Mensevičius. Pirmoji vieta atiteko ir kitai tos pačios gimnazijos mokinei už Rasvitai Kazakevičiūtei už atliktą dantų pastų apsauginių savybių tyrimą. Abiems Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos mokiniams vadovavo Janė Liutkienė. Pirmosios vietos taip pat skirtos: Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos komandai už darbą „Augalų išskyrų poveikis linų sėklų dygimui ir vystymuisi“ (mokytoja Daiva Paškauskienė) ir dviem Šiaulių „Romuvos“ gimnazijos komandoms už darbus „Laukinių augalų, pasižyminčių fungicidinėmis savybėmis, įtaka ekologiškai augintų antaninių obuolių veislės laikymui ir sandėliavimui“ ir „Šviesos spektrinės sudėties įtaka Sėjamosios gražgarstės (Eruca sativa) augimui“ (mokytoja Lina Kneižienė).

Antrąsias vietas komisija skyrė: Birštono gimnazijos komandai už darbą „CO2 bei kietųjų dalelių kiekio palyginimas deginant ekologišką kurą ir akmens anglį“ (mokytoja Vidutė Berteškienė), Vilniaus Vasilijaus Kačialovo gimnazijos komandai už darbą „Slidumą mažinančių mišinių sudėtis ir poveikis augalams“ (mokytojos Natalija Romanenkova ir Margarita Petrova), Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos komandai už darbą „Pektinazės inhibitorių, esančių rauginimui naudojamų augalų lapuose, veikimo tyrimas“ (mokytoja Janė Liutkienė), Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijos mokiniams už darbą „Ar įmanoma pačiam pasigaminti garsiakalbį?“ (mokytoja Roma Stonkuvienė), Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos mokiniams už darbą „3D spausdintuvas, sukurtas remiantis „REPRAP PRUSA I3 reworked“ modeliu“ (mokytoja Irena Skamarakienė) ir Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos mokinėms, pristačiusioms tyrimą „Medžiagų poveikis lakto ir puvimo bakterijų augimui“ (mokytoja Daiva Paškauskienė).

Trečiųjų vietų laimėtojais tapo: Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazijos mokinys Gratas Šepetys, pristatęs XIV a. grunto iš Valdovų rūmų tyrimą (mokytojas Romas Darafėjus), Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos aplinkotyrininkų būrelio komanda už darbą „Rentgeno spindulių poveikis pupelių sėklų daigumui“ (mokytojos Vida Minkevičienė irAudrutė Jančiauskienė), jungtinė Vydmantų gimnazijos ir Palangos senosios gimnazijos mokinių komanda už darbą „Saulės dėmių aidai Pajūryje“ (mokytoja Liucija Mončienė), Prienų „Žiburio“ gimnazijos komanda, tyrusi įžeminimo įtaką sėklų daigumui ir augalų augimui (mokytoja Rasa Kučinskienė), Kauno jėzuitų gimnazijos mokinės už darbą „Magnetinio lauko poveikis Lactobacillus rhamnosus augimo greičiui“ (mokytoja Rigonda Skorulskienė). Trečioji vieta taip pat skirta ir atliktą tyrimą apie sliekų ir kitų dirvos organizmų įtaką organinių atliekų skaidymui baigiamojo renginio metu pristačiusiai Palangos senosios gimnazijos komanda (mokytojos Daiva Urbštienė  ir Aušra Žemaitaitienė). Keturis mėnesius trukusio tyrimo metu mokiniai gamino kompostą ir tyrė skirtingų komposto medžiagų irimo procesą, sliekų poveikį irimo greičiui. Gimnazistai įsitikinę, kad kompostavimas yra efektyvūs būdas rūšiuoti žaliąsias atliekas, o iš jų gaunamas biohumusas – puiki trąša.

Pirmų ir antrų vietų laimėtojai – 29 mokiniai ir 9 mokytojai – vyks į „Ahhaa“ mokslo centrą Estijoje. Edukacinės išvykos į Lietuvos nacionalinius parkus bus surengtos pirmų ir trečių vietų laimėtojams. Specialius prizus įsteigė biologijos, fizikos ir chemijos mokytojų asociacijos. Dar viena dovana visiems renginio dalyviams – paskaita apie saugomas mūsų šalies teritorijas ir ekskursija po Saugomų teritorijų Nacionalinio lankytojų centro ekspoziciją „Saugomos teritorijos. Kelionė gyvenimo ratu“.

Kūrybinį gamtos konkursą „Mūsų eksperimentas“ inicijavo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, o partneriu šiais metais tapo Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija. Konkursą organizavo Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras ir biologijos, chemijos, fizikos mokytojų asociacijos.

Konkurso „Mūsų eksperimentas“ patarimai ateičiai